1980: Αντισημιτικά συνθήματα στην Ιατρική Σχολή Θεσσαλονίκης: Εβραίοι στους φούρνους, Juden Aus, ΕΕΕ Ελληνες Εξοντώσατε Εβραίους, Ναι στην φυλετική ψυχή

1980: Στο αμφιθέατρο στην Ιατρική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Αντισημιτικά συνθήματα ‘Εβραίοι στους φούρνους σας’: Υπογραφή ‘ΕΕΕ’

1980: Στο αμφιθέατρο στην Ιατρική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Αντισημιτικά συνθήματα ‘Εβραίοι στους φούρνους σας’, ‘Juden Aus’ (προφανώς λάθος) και ‘Ναι στην φυλετική ψυχή’. Υπογραφή: ΕΕΕ, ‘Ελληνες Εξοντώσατε Εβραίους’.

1980: Στο αμφιθέατρο στην Ιατρική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Αντισημιτικά συνθήματα 'Εβραίοι στους φούρνους σας', 'Juden Aus' (προφανώς λάθος) και 'Ναι στην φυλετική ψυχή'. Υπογραφή: ΕΕΕ, 'Ελληνες Εξοντώσατε Εβραίους'.

1980: Στο αμφιθέατρο στην Ιατρική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Αντισημιτικά συνθήματα ‘Εβραίοι στους φούρνους σας’, ‘Juden Aus’ (προφανώς λάθος) και ‘Ναι στην φυλετική ψυχή’. Υπογραφή: ΕΕΕ, ‘Ελληνες Εξοντώσατε Εβραίους’.

Τρία Εψιλον‘ (ΕΕΕ, 3Ε), αρχικά των λέξεων ‘Εθνική Ενωσις Ελλάς‘, γνωστοί και ως Χαλυβδόκρανοι και Φαιοχίτωνες, ήταν η οργάνωση-μιλίτσια στη Θεσσαλονίκη των δεκαετιών 1920 και 1930 που είχε παίξει σημαντικό ρόλο στα γεγονότα του εμπρησμού του εβραϊκού συνοικισμού Κάμπελ το 1931.

Είχε επαναδραστηριοποιηθεί την περίοδο της Κατοχής, με γερμανική υποστήριξη, σαν ένοπλο δωσιλογικό απόσπασμα κρούσης, με ειδιαίτερη προτίμηση στις περιουσίες των Εβραίων, και με έντονη αντισημιτική και φιλοναζιστική αρθρογραφία στον ελεγχόμενο τύπο της πόλης. Μια οργάνωση στην οποία μοιάζει σε πολλά σημεία η σημερινή Χρυσή Αβγή, ειδικά όταν η συζήτηση έρχεται στον τύπο ‘οργάνωση-μιλίτσια’, όπως πολύ σωστά λέει και η καθηγήτρια Βασιλική Γεωργιάδου, και πιο ειδικά όταν εξετάζει κανείς την στρατιωτική οργάνωση και τις τακτικές των επιδρομών και της τρομοκρατίας. Αυτά για σήμερα, και την τωρινή ΧΑ. Είναι εντυπωσιακή πάντως, η ‘αναβίωση’ το 1980 του αντισημιτικού πνεύματος των ΕΕΕ, 35 χρόνια μετά τη λήξη του πολέμου και μόλις έξι χρόνια στη νεότευκτη ελληνκή δημοκρατία μας, και μάλιστα μέσα στην ίδια την Θεσσαλονίκη, μέσα στο Πανεπιστήμιό της, το οποίο όπως γνωρίζουν όλοι, χτίστηκε επάνω στο παλιό εβραϊκό νεκροταφείο που καταστράφηκε στην Κατοχή.

# Διαβάστε το βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε:

# Δείτε επίσης, άλλα ενδιαφέροντα άρθρα για την ‘Οργάνωση Εθνική Ενωση Ελλάς ΕΕΕ (Χαλυβδόκρανοι – Φαιοχίτωνες)

1934: Δράσις (Εφημερίδα Εθνική Ενωσις Ελλάς ΕΕΕ): «Είνε έγκλημα κατά της πατρίδος η διάκρισις εις γηγενείς και πρόσφυγας. Μόνη διάκρισις Ελληνες-Εβραίοι».

1934: Δράσις (Εφημερίδα Εθνική Ενωσις Ελλάς ΕΕΕ): «Είνε έγκλημα κατά της πατρίδος η διάκρισις εις γηγενείς και πρόσφυγας. Μόνη διάκρισις Ελληνες-Εβραίοι».

# Οι δωσίλογοι δημοσιογράφοι της Θεσσαλονίκης – 1942: «Αρκετά εβραϊκά όντα έμειναν στον τόπο» – 1943: «Αι ελληνικαί γεννεαί θα εορτάσουν όταν αποκαθαρθή η γάγγραινα με τους κίτρινους αστέρας» (Από το Ολοκαύτωμα των Εβραίων της Ελλάδας, το ‘Μαύρο Σάββατο’ της 11ης Ιουλίου 1942)
https://xyzcontagion.wordpress.com/2015/01/13/mavro-sabbato/

«Στις 12 Μαΐου, η Νέα Ευρώπη ανακοινώνει την ανασύσταση της ΕΕΕ, κάτω από την καθοδήγηση του Sonderkommando Rosenberg και της Γκεστάπο, ασφαλώς, η οποία «θα συνεχίση το έργον της εναντίον των κρυφών εχθρών της Ελλάδος» σαν οργάνωση με δυναμικά τάγματα κρούσης, με αντισημιτικό και αντικομμουνιστικό και αντισυμμαχικό χαρακτήρα.
Σχεδόν όλοι οι χαλυβδόκρανοι τριεψιλίτες θα στελεχώσουν τους ναζιστικούς μηχανισμούς της Κατοχής. Με την αναβίωση του ονόματος της ΕΕΕ (‘Ελληνες Εξοντώσατε Εβραίους’ ήταν η εναλλακτική ακροστοιχίδα), θα σταδιοδρομήσουν τα ένοπλα δωσιλογικά καθάρματα, όπως ο Συνταγματάρχης Γεώργιος Πούλος, αλλά και πολλά μέλη ή φίλοι των ΕΕΕ που είχαν για όπλο την πένα, όπως ο Νίκος Φαρδής και οι αδερφοί Ωρολογά από την Κορυτσά, που είδαμε προηγουμένως.
Ο πρώτος πριν τον πόλεμο ήταν γνωστός γιατί με τα εμπρηστικά άρθρα του κατά των Εβραίων της Θεσσαλονίκης στην εφημερίδα ‘Μακεδονία’ το 1930 οδήγησε στο πογκρόμ του Κάμπελ στα τέλη του Ιουνίου του 1931. Για τον ρόλο του στο πογκρόμ δικάστηκε αλλά αθωώθηκε, όπως και οι συγκατηγορούμενοί του, από το κακουργιοδικείο Βέροιας το 1932. Στη διάρκεια της Κατοχής ήταν, επιπλέον, υπεύθυνος λογοκρισίας σε όλους τους τομείς (εφημερίδες, θεατρικά έργα, ταινίες, περιοδικά, βιβλία και κάθε είδους έντυπο) σαν υπάλληλος του Γραφείου Τύπου και Ραδιοφωνίας ενώ αργότερα έγινε προϊστάμενος του ελληνικού τμήματος του Γερμανικού Γραφείου Τύπου, που είχε ιδρυθεί το 1942.
Στις παρελάσεις των ΕΕΕ, στις αρχές της δεκαετίας του 1930, κάθε 25η Μαρτίου και 26η Οκτωβρίου, επικεφαλής με τη σημαία με τον βυζαντινό αετό και τα λάβαρα της ΕΕΕ, πιο μπροστά ακόμα από την ηγεσία και τους διμοιρίτες, βρίσκουμε έναν Αλέκο Ωρολογά, διόλου απίθανο να πρόκειται για τον ίδιο που θα μεγαλουργήσει αργότερα με τα δωσιλογικά του έντυπα.»

Φεβρουάριος 1934, Δράσις (Εφημερίδα της οργάνωσης Εθνική Ενωσις Ελλάς ΕΕΕ): Κωνσταντίνος Βορτσέλας (τέως εισαγγελέας και ΓΓ Γενικής Διοίκησης Μακεδονίας) ως υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης στις επικείμενες εκλογές δεσμεύεται πως «τα εβραϊκά νεκροταφεία θα μετατοπιστούν».

Φεβρουάριος 1934, Δράσις (Εφημερίδα της οργάνωσης Εθνική Ενωσις Ελλάς ΕΕΕ): Κωνσταντίνος Βορτσέλας (τέως εισαγγελέας και ΓΓ Γενικής Διοίκησης Μακεδονίας) ως υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης στις επικείμενες εκλογές δεσμεύεται πως «τα εβραϊκά νεκροταφεία θα μετατοπιστούν».

 

# Οι τρομοκρατικές επιδρομές της Χρυσής Αυγής στην περιοχή της Φλώρινας, στα χνάρια των Χαλυβδόκρανων της Εθνικής Ενώσεως Ελλάς (ΕΕΕ), 70+ χρόνια πριν, το 1931
https://xyzcontagion.wordpress.com/2014/09/23/xa-sta-xnaria-tis-eee-tromokratia-florina/

Ηταν η πρώτη ‘μουσολινικού; τύπου «Πορεία» της οργάνωσης, και πολύ πριν την γνωστή ‘Πορεία προς Αθήνας‘ του 1933, με τα επεισόδια με τους νεκρούς και τους τραυματίες. Μόλις πριν, είχε σύμβεί το πογκρόμ στην συνοικία Κάμπελ της Θεσσαλονίκης (Ιούνιος 1931), και φαίνεται πως οι Φαιοχίτωνες διάλεξαν σαν τον αμέσως επόμενο στόχο τους την περιοχή που ζούσαν δεκάδες χιλιάδες Μακεδόνες σλαβόφωνοι (και πολλοί κομμουνιστές), προφανώς με τα ίδια κριτήρια που χρησιμοποιεί και η ΧΑ στις μέρες μας.

Στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, εκείνον τον καιρό υπήρχε μια έντονη προσπάθεια από την πλευρά του κράτους για τον ‘εξελληνισμό‘ των ντόπιων κατοίκων και για την εξάλειψη του ‘γλωσσικού τους ιδιώματος’. Μια οργάνωση με το όνομα ‘Ελληνική Μακεδονική Πυγμή’ αναρτούσε αφίσες σε δημόσια και ιδιωτικά κτίρια και σε καταστήματα, με τις οποίες πρόσταζε τους κατοίκους ‘Ομιλείτε την Ελληνικήν! Απαγορεύεται η Σλαυική!’. Ο Ριζοσπάστης είχε κάνει καταγγελία ότι πίσω της βρισκόταν η ΕΕΕ [*]. Ο Γερμανός πρεσβευτής ήξερε ότι πίσω από την αντισημιτική και αντικομμουνιστική ΕΕΕ υπήρχαν και «έφεδροι αξιωματικοί, υπολείμματα των αντισλαβικών εθνικιστικών ομάδων που είχαν δράσει στη Μακεδονία κατά την περίοδο της Οθωμανικής κατοχής» [**]. Αλλωστε, και το πογκρόμ στο Κάμπελ είχε κι αυτό μια ‘μακεδονική’ πτυχή: Σύμφωνα με τη φιλολογία της εποχής, ο εκπρόσωπος της Θεσσαλονικιώτικης Μακαμπή που πήγε το 1930 στο συνέδριο των Μακαμπή στη Σόφια, δεν αντέδρασε όταν κάποιος εκπρόσωπος της βουλγαρικής Μακαμπή απηύθυνε (στα βουλγαρικά) κάποιο χαιρετισμό στον οποίο εξήρε τον ρόλο του Επαναστατικού Μακεδονικού Κομιτάτου και έκανε κάποια ακόμη αναφορά για την αυτονόμηση της Μακεδονίας. Η πραγματικότητα είναι (αν και τα γεγονότα δεν έχουν εξιστορηθεί με πλήρη ιστορική ακρίβεια μέχρι τώρα) ότι αυτές οι δηλώσεις έγιναν σε κάποιο διπλανό συνέδριο («των κομιτατζήδων»), πάντως έναν χρόνο μετά, τον Ιούνιο του 1931, οι εφημερίδες της Θεσσαλονίκης επανήλθαν στο θέμα, αναδημοσιεύοντας από βουλγαρική εφημερίδα και κάποιες δηλώσεις για το ίδιο θέμα του Αρχιραββίνου της Σόφιας, κι από ένα σημείο και μετά, κανείς δεν μπορούσε πλέον να πει με βεβαιότητα τι είχε συμβεί και τι ήταν ψέματα, ωστόσο το πογκρόμ εναντίον των εβραϊκών φτωχοσυνοικιών, κυρίως, στο οποίο πρωτοστάτησε η ΕΕΕ ήταν γεγονός: Πρώτα εκτεταμένα επεισόδια στον συνοικισμό Χαριλάου με τους 15 τραυματίες και έπειτα ο εμπρησμός του Κάμπελ [***].

Ισως γι’ αυτό η ΕΕΕ διάλεξε σαν αμέσως επόμενο στόχο της την περιοχή της Φλώρινας κατά την ‘Πορεία προς τα σύνορα‘. Η υποδοχή από δημόσιες και κρατικές αρχές και από την Εκκλησία ήταν μεγαλειώδης και η πόλη παρουσίαζε πανηγυρικήν όψιν, κατά τις εφημερίδες. Τους υποδέχτηκαν εν συναγερμώ στον σιδηροδρομικό σταθμό, με σημαιοστολισμούς και με αψίδες σε όλη την διαδρομή μέχρι την κεντρική πλατεία, όπου στην ανθοστόλιστον εξέδρα παρευρίσκονται ο νομάρχης, ο δήμαρχος, οι τοπικοί αξιωματούχοι και οι διοικηταί και αξιωματικοί φαλαγγάρχαι της ΕΕΕ. Το γενικό πρόσταγμα το είχε ο φαλαγγάρχης στρατηγός Ι. Τσακτσήρας, ο μετέπειτα μεταξικός νομάρχης Φλωρίνης, που αργότερα θα εξαπολύσει κύμα τρομοκρατίας στον σλαβόφωνο πληθυσμό για εξάλειψη της γλώσσας. Κατόπιν, τελέστηκε δοξολογία στη Μητρόπολη, και ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος ευλόγησε τη φάλαγγα και εξεφώνησε και λόγο υπέρ της πατρίδος, της θρησκείας και της οικογένειας, τα τρία ιδανικά της κοινωνίας τα οποία επιχειρούν να ανατρέψουν τα αποβράσματα οι κομμουνισταί, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο ζήτημα της γλώσσας. Ας θυμηθούμε εδώ, στην αντίστοιχη «Πορεία προς τα σύνορα» της ναζιστικής συμμορίας, την υποστήριξη του τοπικού ‘χρυσαβγίτη αρχιμανδρίτη’ [****].

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

[*] Βλ. Ριζοσπάστης, σειρά δημοσιευμάτων του Ν. Κοντού (ψευδώνυμο) κατά τον Οκτώβριο και Νοέμβριο 1933, με τίτλο «Η Μακεδονία κάτω από το ζυγό της ελληνικής κεφαλαιοκρατίας»
Βρίσκονται όλα εδώ.

[**] Γιάννης Ανδρικόπουλος, Οι ρίζες του ελληνικού φασισμού (Στρατός και πολιτική), εκδόσεις Διογένης, Αθήνα, 1977, σ. 13

[***] Βλ. σχετικά, Αιμίλιος Δημητριάδης, «Φοίνιξ Αγήρως», Η Θεσσαλονίκη του 1925-1935, εκδόσεις Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, 1994, σσ. 269 κέ

[****] Δείτε περισσότερα, Τάσος Κωστόπουλος, Η απαγορευμένη γλώσσα, Κρατική καταστολή των σλαβικών διαλέκτων στην Ελληνική Μακεδονία, Δ’ έκδοση, εκδόσεις Βιβλιόραμα, Αθήνα, 2008, σσ. 121 κέ

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s